Kulturkirken Jakob

Cashmere Cat
by:Larm, 4/3 – 2017

Publicerad: 5 mars 2017 av Filip Hiltmann

9

By:Larms i särklass mest efterlängtade spelning står Haldensonen Magnus August Høiberg för. Cashmere Cat, namnet som Høiberg går under, har ett debutalbum runt hörnet och profilerat sig som en producent i världsklass under de senaste åren. På by:Larm ska han inta en stor kyrka, och med undantag för popsensationen Astrid S är han ohotat det enda riktigt stora namnet på affischen.

Sitt CV har han på sistone fyllt med produktioner och samarbeten med bland annat Kanye West, Tory Lanez och The Weeknd, och på sina nya egna singlar har han gästats av Ariana Grande och Selena Gomez. Sitt blip-bloppiga sound, där smattrande trummaskiner får samsas med fylliga syntljud, fungerar som en perfekt länk mellan den råare hiphopen och mainstreampopen. På många sätt är han en musikalisk kameleont, som utan att tappa sitt idiosynkratiska sound eller integritet kan jobba med i stort sett vem som helst och fortfarande leverera något som gör båda parter nöjda.

  • Kön ringlar sig lång utanför Kulturkirken Jakob, och det är länge osäkert huruvida vi kommer att komma in i tid. Med lite flyt lyckas vi komma in under första låten, och euforin i kyrkan känns i hela kroppen när vi träder in genom kyrkporten. Pastorn i församlingen är då i full gång med att riva av ett DJ-set som heter duga, bestående av mestadels eget material. Tvåa ut är hans mest kända låt under eget namn till dags datum, suggestiva Mirror Maru, som kläs om i en dansant och fullkomligt fängslande skrud. Därefter fortsätter predikan med allt från Kanye WestWolves (som Cashmere Cat varit med och producerat) till sin egen remix på Hudson MohawkeForever 1. Till skillnad från många andra så tillåter Høiberg sig själv att även spela lugnare och mer ambient material, såsom till exempel det sistnämnda spåret. Det skapar en påtaglig kontrast: han är inte bara är här för att fixa festen, utan den konstnärliga visionen skiner hela tiden igenom mixarna. Genomgående under spelningen så låter Cashmere Cat som Cashmere Cat – oavsett vad han spelar så stämplar han det alltid med sitt eget signum.

    Platsen är precis rätt för Cashmere Cat. Akustiken i kyrkan är helt perfekt för den här typen av set – trummaskinerna smattrar samtidigt som de fylligare ljuden får lov att flyta helt obehindrat. Att placera Cashmere Cat i en kyrka är ett helt genialt drag som i sin tur skapar festivalens mest minnesvärda ögonblick. Det tror jag alla på plats kan enas om. Det enda man möjligen skulle kunna anmärka på är att det är tråkigt att vi inte bjuds på mer nytt. Ett efterlängtat debutalbum förväntas landa i år vilket innebär att det finns musik att ta av. Varför inte testa nytt på hemmapubliken i Oslo? Men, ingen som inte har sett honom mer än tre gånger på en månad klagar nog på det. Med säkra kort bevisar Cashmere Cat att kyrkor är kompatibla med DJ-set, att han är mer än bara ett äss i studion och att Norges musikaliska framtid ligger i goda händer.

Läs också

Array ( [0] => WP_Term Object ( [term_id] => 1712 [name] => by:Larm [slug] => bylarm [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 1713 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 21 [filter] => raw ) [1] => WP_Term Object ( [term_id] => 1996 [name] => Cashmere Cat [slug] => cashmere-cat [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 1997 [taxonomy] => post_tag [description] => [parent] => 0 [count] => 3 [filter] => raw ) )